מאת / 28 באפריל 2019   1496 צפיות

הכל דיבורים

פיתחנו אמצעי תקשורת המאפשרים לאדם על כדור הארץ לשוחח עם אדם על הירח. ואף על פי כן לעיתים קרובות אם אינה מסוגלת לשוחח עם בתה, אב עם בנו, שחור עם לבן, פועלים עם ההנהלה, הדמוקרטיה עם הקומוניזם." (האדלי ריד, מתוך הספר "תקשורת: שיטות עבור כל סוגי המדיה" )

התקשרתי הבוקר לברר עם החשמלאי מדוע המאווררים שהתקין בביתי לא עובדים כמו שצריך. השיחה בקצרה התנהלה כך:

אני: בוקר טוב"

הוא: "היה"

אני (במבוכה קלה) "למה היה? כל כך נורא לדבר איתי?"

הוא: "נו, מה את רוצה? התקשרת כדי להפריע לי?"

אני:" חס וחלילה , רק לברר האם ניתן לתקן את התקלה במאווררים"

הוא: "קנית זבל ועכשיו את רוצה שאני אתקן?"

אני: "אבל התייעצתי איתך לפני שקניתי את המאווררים ואתה תמכת בקנייה".

הוא: "טוב, אין לי כוח, להתראות"

ניתק את השיחה. ואני נותרתי המומה..

נכנסתי לרכב ויצאתי לנסיעה שעברה עלי בתסכול ובעצבים. שחזרתי את השיחה בינינו, בראש, שוב ושוב וניסיתי להבין מה בדיוק היה שם. מה עשיתי שהוביל לניתוק השיחה.

כמה פעמים קורה לכם שאתם פונים לאדם כלשהו ולמרות שעשיתם ככל שבידכם על מנת ליצור שיתוף פעולה, לא נוצרה הבנה?

כמה פעמים אתם שומעים משפטים כמו: "כמה פעמים צריך להסביר לך?" או אמירות יותר פוגעות כמו: "תפסיקי לחפור"?

למה קורה שבמערכות יחסים עסקיות או אישיות מופיעים מתחים ומתעוררים קונפליקטים ולא מתקבלות תוצאות של שיתוף פעולה?

החלטתי לבחון את הנושא הזה לפני השיחה הבאה שלי עם החשמלאי.. והתקשרתי לחברתי אריאלה. אריאלה היא עו"ד ומאמנת להעצמה אישית ופיננסית, ובין היתר מנחת סדנאות תקשורת, כדי לשאול אותה כמה שאלות בנושא.

שיתפתי את אריאלה בשיחה הטלפונית שלי עם החשמלאי.

אריאלה: " חשוב להבין שרוב ההתנגדויות הנוצרות במהלך שיחה הן תוצאה ישירה של חוסר ידיעה וחוסר הבנה של סגנון התקשורת של האדם העומד מולנו."

לא הבנתי, לא כולנו מדברים עברית? הרי לכולנו אותה שפה. אני יכולה להבין שיש קצרים בתקשורת כאשר משוחחים עם אדם ששפת האם שלו שונה. אני מכירה את העובדה שדוברי שפות שונות לעיתים נתקלים בחוסר הבנה בעקבות סלנג שונה או כפל משמעויות ופרשנויות שונות למילים ומשפטים. אבל עם מישהו שדובר עברית בדיוק כמוני? על איזה סגנון תקשורת את מדברת?

אריאלה: " למען האמת, ישנם ארבעה סגנונות תקשורת עיקריים, וכשבני אדם נוטים לדבר בסגנון האופייני להם אך לא לאדם האחר, פעמים רבות האדם שמולם אולי הבין את משמעות הדברים, את הלוגיקה שלהם אך לא באמת הבין את מה שהם ביקשו לומר וזה מה שגורם לקצרים בתקשורת ולחיכוכים מיותרים."

אז איך אפשר לדעת מהו סגנון התקשורת של האנשים שאני פוגשת בחיים? ביום יום שלי? אם אדע לעשות זאת אני מניחה שהחיים שלי יהיו הרבה יותר יעילים כי אולי סוף סוף אצליח להגיע למצבים של שיתוף פעולה ולא של חיכוכים וויכוחים.

אריאלה סיפרה לי על סדנה שהיא מעבירה על סגנונות תקשורת שבמהלכה המשתתפים לומדים לזהות את סגנון התקשורת האישי שלהם ואת המשמעויות התקשורתיות של הסגנון, וחשוב לא פחות, לומדים לזהות את קיומן ומאפייניהם המיוחדים של שאר סגנונות התקשורת ומתרגלים את השימוש בכלים שנלמדו.

האם הסדנה הזו מתאימה לכולם? (חשבתי לרשום את החשמלאי על חשבוני..  J )

אריאלה: "הסדנה מתאימה לכל אדם, שכיר או עצמאי, מעסיק או מועסק, במסגרת ארגונים, חברות ומוסדות במסגרות פרטיות ואישיות. באים לסדנה אנשים הרוצים ללמוד לתקשר טוב יותר עם ילדיהם, עם בני הזוג, עם בני משפחה בכלל, חברים ומכרים, לשפר את מערכות היחסים שלהם ולהפיק את המירב מהסובבים אותם."

נשמע לי בול בשביל החשמלאי שלי.. תרשמי אותו?

אם לדעתכם הסדנה הזו יכולה לעזור גם לכם או למישהו שאתם מכירים בבית או בעבודה, השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

    שתפו בכל הכוח
    Share on LinkedIn
    Linkedin
    Email this to someone
    email
    Tweet about this on Twitter
    Twitter
    Share on Facebook
    Facebook

    היה הראשון לכתוב תגובה

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אנחנו אמנם מוכשרים בטירוף אבל לא בטוח שיודעים הכל…
    תחדשו לנו, תפתיעו אותנו, ספרו לנו דברים שאנחנו לא יודעים.
    או סתם תגידו לנו מה אתם חושבים על ספרינג מגזין
    ואנחנו נגיד לכם מה אנחנו חושבים עליכם. ?

      נגישות